skip to Main Content

Jak na lenost

Určitá míra lenosti je člověku přirozená. I zvířata umí odpočívat. Třeba si stejně jako já vybavíte lva válejícího se pod stromem, předoucí unavenou kočku nebo psa na gauči. Na druhou stranu je

lenost jeden z nejčastějších důvodů, proč nedosáhneme svých snů.

Jak tedy najít zdravou míru lenosti? Takovou, která vám dovolí odpočívat jen tolik, abyste načerpali sílu, ale pohodlnost vás nestáhla k průměrnosti.

Myslím, že nejprve je třeba naučit se dobře odpočívat. Vše se má v životě dělat na plno. A když lenošíte se záměrem načerpání síly pro realizaci svého cíle, je to úplně jiné lenošení než prázdné polehávání, chození od ničeho k ničemu nebo utrácení času zbytečnostmi.

Má klientka mi kdysi povídala o tom, že i když nepracuje, tak nikdy nelenoší. Prostě chodí po bytě a hledá, co by mohla udělat dokonalejší. Z toho šíleného tempa ale byla před vyhořením. A teď? Byla schopna přijmout, že lelkování je předstupeň meditace. A několikrát týdně chodí odborně lelkovat do své lelkovací místnosti. Kdyby si říkala, že chodí meditovat, byla by pořád hnána úkolem, být v tom lepší a lepší. A takto je lelkování jedna z mála činností, u kterých opravdu vypíná. 

Tak jako dobrý výdech přináší dobrý nádech a intenzivní uvolnění otevírá cestu intenzivní koncentraci, tak i kvalitní odpočinek je předpokladem kvalitní následné aktivity.

Další věc, která pomáhá nalezení správné míry lenosti, je cítit užitečnost vašich kroků. Ladíte-li s tím, že je vašich činů někde za potřebí, jste schopni vyvinout zásadnější míru aktivity. A když vám váš zdravý vztah k sobě velí, že jste i vy důležití, nepřeženete akčnost na úkor pudu sebezáchovy.

S jednou mou studentkou jsme její pud sebezáchovy co do aktivity objevily až po dvou sezeních, kdy si uvědomila založenou vzpomínku na maminku, která kdykoli ona dělala něco na pohodu, křičela: „Nejdřív práce, potom zábava.“ Ale na zábavu a odpočinek nikdy nedošlo. Když odpustila mamince, trošku to pomohlo. Ale teprve, když odpustila sobě, jak se na základě tohoto vzorce celá ta léta ničila, byla uzdravená.      

Pro zpracování lenosti pomůže také mít nachystány malé kroky,

které můžete pro své záměry udělat i když máte jen chvilku. Často je proflákaný čas složen z úseků, které vám přišli krátké na to, něco v nich začínat.

Jeden můj klient měl velké kariérní sny a věřil, že se mu tak nějak přihodí. Rozčiloval se ale, že realita jeho sny nerealizuje. Ale už nechtěl repcat ze sedačky. Zavedli jsme soutěž ušetřených chvil, ve které soutěžil se svým bratrem, který měl podobnou potíž i cíle. Kdykoli si uvědomili, že promrhávají svůj čas, šli makat na svém snu v drobných úkolech. Zaznamenávali si, kolik minut tak ušetřili. Teď mají oba bratři spolu firmu, která prosperuje a roste.Ta soutěž jim pomohla překročit svou lenost a pohodlnost.       

A pak už jen najít vhodnou dobu k tomu, abyste se na zpracování své lenosti zaměřili. No a k tomu je právě tento týden od 1. do 7. října jako stvořený. První říjnový týden budete mít přirozeně tolik síly a pracovitosti, že to půjde snadno.

Budete aktivní a nastartovaní k velkému nasazení a odvážným skutkům.

This Post Has 0 Comments

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back To Top

Jaká je vaše životní karta